دارچین قند و چربی افراد با دیابت نوع 2 را بهبود می­دهد

وقوع بیماریهای قلبی و عروقی دو تا چهار برابر در افراد با دیابت نوع 2 افزایش می­یابد. اگرچه علت دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی چند عاملی است. رژیم غذایی قطعا نقش مهمی را در بروز شدت این بیماریها ایفا می­کند. ترکیبات رژیم غذایی در ممانعت و درمان این بیماریها تعریف روشنی نداشته است، اما فرض شده است که ادویه­جات ممکن است نقش داشته باشند. ادویه­جات مثل دارچین، میخک، برگهای بو و زردچوبه فعالیت افزایندگی انسولین را در شرایط آزمایشگاه ایفا کردند.

تولیدات گیاهی می­توانند متابولیسم گلوکز را بهبود دهند و به طور کلی وضعیت افراد مبتلا به دیابت تنها توسط اثرات کاهش قند خون نیست بلکه توسط بهبود متابولیسم چربی، وضعیت آنتی اکسیدانی و عملکرد مویرگی است.

تعدادی از گیاهان دارویی/ آشپزی گزارش شده است که اثرات کاهنده قند خون در بیماران دیابتی دارند. مثالهایی از اینها شامل هندوانه ابوجهل Bitter melon  ، جنسینگ، پیاز، سیر، بذر کتان و مواد مغذی خاص شامل اسید لیپولئیک، بیوتین، کارنیتین، وانادیوم، کرومیوم، منیزیم، روی و ویتامین­های K,E,B است که برخی از آنها قبلا شرح داده شد.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 21 مهر 1393برچسب:دارچین قند و چربی افراد با دیابت نوع 2 را بهبود می­دهد, | 7:52 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

گیاهان دارویی برای مشکلات قلب و عروق

رژیم غذایی گیاهی که غنی از میوه، سبزیجات، حبوبات و چربی­های اشباع کم باشد به همراه ورزش­های ایروبیک منظم، یک نسخه معمولی برای هر کسی است که با خطر افزایش بیماریهای قلبی عروقی مواجه است. بعلاوه چند گیاه قابل دسترس برای کمک به افراد با مشکلات چربی خون بالا، زمینه غیر طبیعی لخته شدن خون، اختلال در جریان خون یا هر یک از مشکلات قلبی عروقی وجود دارد.

تحقیقات نشان داده است برخی از بیماران با کلسترول خون بالا از پسیلیوم (plantago psyllium) که منبع غنی از فیبرهای محلول (10 تا 20 درصد موسیلاژ) است، بهره می­بردند. وقتی 5 گرم پسیلیوم دوبار در روز به مدت چهار ماه به افراد با غلظت کلسترول خون بالا (بیشتر از 7/5 میلی مول در لیتر) (220 میلی گرم در لیتر) داده شد غلظت کلسترول کل و LDL کلسترول آنها به طور متوسط کاهش یافت به ترتیب از 0.39 – 0.26 و 0.34 – 0.28 (15 – 10 و 13 – 11 میلی گرم بر دسی لیتر به ترتیب)


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 19 مهر 1393برچسب:گیاهان دارویی برای مشکلات قلب و عروق, | 9:22 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

گیاهان برای قرنها به عنوان غذا و اهداف دارویی استفاده می ­شده­ اند. در گیاهان مختلف تنوع وسیعی از مواد گیاهی فعال شامل فلاونوئیدها، ساپونین­ها، استرولهای گیاهی، کورکومینها و فتالیدها شناسایی شده است. بسیاری از این گیاهان شامل ترکیبات آنتی اکسیدانت هستند که حفاظت قابل توجهی را در برابر بیماریهای مزمن ایجاد می­کنند. این ترکیبات ممکن است LDL کلسترول را از اکسیداسیون حفاظت کنند، آنزیم­های سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز را ممانعت کنند، پراکسیداسیون لیپید را ممانعت می­کنند یا فعالیت ضد ویروسی یا ضد توموری داشته باشند. معمولا روغنهای ضروری فرار گیاهان استفاده شده در آشپزی، گونه­ها و چای های گیاهی که استفاده می­شود سنتز موالونات را ممانعت میکند و به موجب آن سنتز کلسترول و رشد تومور را متوقف می کند.

طبق یک ارزیابی منتشر شده حداقل یکی از هر سه امریکایی هر ساله از درمان های گیاهی استفاده می کند. افراد راه حل­های بدون عوارض جانبی را برای مشکلاتی از قبیل آرتریت، آلرژی، بی­خوابی، سردرد، اضطراب و افسردگی جستحو می کنند. امروزه ما در درمان بسیاری بسیاری از بیماریها از داروهای گیاهی استفاده می کنیم. گیاهان نقش قابل توجهی در حفظ سلامت انسان و بهبود کیفیت زندگی انسانی برای هزاران سال ایفا می کردند و برای انسانها به دلیل ترکیبات با ارزششان سودمند بوده­اند. این گیاهان در چاشنی­ها، نوشیدنی­ها، وسایل آرایشی، رنگها و داروها استفاده می­شوند. سازمان سلامت جهانی ارزیابی کرده است که حدود 80 درصد از ساکنان زمین به داروهای سنتی برای مراقبت از سلامتی اولیه­شان تکیه دارند و بیشتر این معالجات از عصاره­های گیاهی یا ترکیبات فعال گیاهی استفاده می­شود. بنابراین بسیاری از داروهای غربی منشایی از یک عصاره گیاهی داشتند.

رزپین (Reserpine) که به طور گسترده برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود در اصل از گیاه (Rauwolfia serpentina) استخراج می شود درحالی که دیژیتالس که به عنوان یک محرک قلب استفاده می شود از گیاه گل انگشتانه مشتق میشود  (Digitalis purpurea).

گیاه افدرای چینی که شامل ماده ی فعال افدرین است، برای درمان اسم مورد استفاده قرار می گرفت. سالیسیک اسید پیش ساز اسپرین ازپوست درخت بید (بید سفید) بدست می اید که به تسکین تب کمک می کند. گیاهان بیش از حد مسهل شامل اسفرزه، سنا و یا Cascara sagrada هستند.

اثر ملین دو گیاه اخیرناشی از حضور انتراکوئینونها (Anthraquinone) است که باعث تحریک حرکت دودی می­شوند در حالیکه موسیلاژها در اسفرزه (Psillyum) یک اثر حجمی ایجاد می­کند.

پاکلیتاکسل (paclitaxel) عامل جدید شیمی درمانی توسط  برنامه غربالگری موسسه ملی سرطان کشف شده است، از پوست درخت سرخدار (Taxus brevifolia) و برخی  از گونه­های دیگر سرخدار بدست آمده است.

بیماران مبتلا به سرطان پستان، سرطان ریه پیشرفته، سرطان سر و گردن، تومور سیاه رنگ پوست (Melanoma)، سرطان تخمدان و لنفوم به طور مثبت به تاکسول پاسخ داده­اند.

سرخپوستان امریکایی از چندین گیاه بومی برای مواد غذایی و برای اهداف دارویی استفاده می کنند. بادرنجبویه، توت مار (Cohosh black)، آقطی، جنسینگ، زراوند و بومادران  تنها تعداد کمی از گیاهان مورد استفاده توسط سرخپوستان امریکایی برای درمان هستند.

امروزه محصولات گیاهی خود تجویز شده به طور گسترده­ایی برای یک بیماری معمولی و شرایط معمولی از قبیل اضطراب، ورم مفاصل، سرماخوردگی، سرفه، یبوست، تب، سردرد، عفونتها، بی­خوابی، اختلالات روده­ایی، سندرم قبل از قاعدگی، استرس، زخم و ضعف استفاده می­شوند.

برخی از گیاهان محبوبتری که امروزه بیشتر استفاده می­شوند شامل اکیناسه ، سیر، جینسنگ، ژینکو، نخل بادبزنی، صبر زرد ، گل مینا هستند.

در حالیکه برخی از محصولات گیاهی که استفاده می­کنید ممکن است سالم باشند و ترکیبات فعال دارای اثرات سودمند باشند برخی دیگر ممکن است ناسالم باشند.

اداره غذا و دارو چندین گیاه را حتی در مقادیر کم به عنوان گیاه ناسالم طبقه­بندی کرده است، از اینرو آنها نباید در هر نوع غذا یا آشامیدنی مورد استفاده قرار بگیرد.

برخی گیاهان در مقادیر متوسط سالم هستند اما ممکن است در دوزهای بالاتر سمی باشند. برای مثال در حالیکه ریشه شیرین بیان برای زخم معده و اثنی عشر استفاده می­شود  مرگ در اثر مصرف بیش از اندازه آن گزارش شده است. مصرف زیاد شیرین بیان سبب یک سری عوارض جانبی مثل hypokalemia (سطح پایین پتاسیم در خون)، فشارخون بالا و نارسایی قلبی می­شود.

از دیگر گیاهان کشنده شناخته شده دیگر سیزاب می­باشد، گیاهی که در برخی برنامه­های کاهش وزن استفاده می­شود، گزارش شده است که سبب هپاتیت­های کشنده می­شود.

گیاهان چینی caowu و chuanwu برای درمان روماتیسم، آرتریت، کبودی و شکستگی استفاده می­شود. آنها ممکن است شامل آلکالوئیدهای سمی شامل آکونیتین باشند که سبب اختلالات عصبی، قلبی عروقی و معدی روده ­ایی شوند. استفاده از این گیاهان حتی می­تواند منجر به مرگ شود.

منبع:

 

 

Am J Clin Nutr. Health-promoting properties of common herbs.1999;70(suppl):491S–9S. Printed in USA. 1999 American Society for Clinical Nutrition

 


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 18 مهر 1393برچسب:گیاهان وسلامتی, | 8:9 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

گز روغن Moringa

اثر تانن­ها، ترپنوئیدها، ساپونین­ها و آلکالوئیدها

برگهای این گیاه غنی از تانن­هست که برای درمان عفونتهای ادراری، اسهال و اسهال خونی استفاده می­شود. برگها و غلافهای چوبی گیاه برای درمان دیابت، کاهش قند خون و فشار خون بالا استفاده می­شود.

وجود ترپنوئیدها و ساپونین­ها توضیح می­دهد که چرا این گیاه برای درمان دیابت استفاده می­شود زیرا استفاده دارویی هر دو ترکیب فوق برای درمان دیابت، قند خون بالا و اختلالات مرتبط با دیابت است.

حضور آلکالوئیدها در این گیاه به همراه ساپونین­ها دلیل استفاده از این گیاه برای درمان فشار خون بالا است زیرا ساپونین­ها جذب روده­ایی بیش از حد کلسترول را ممانعت کرده و بنابراین خطر بیماریهای قلبی عروقی مثل فشار خون بالا را کاهش می­دهند.

روغن دانه­ها به طور خارجی برای بیماریهای پوستی بکار می­رود و این ناشی از حضور ترپنوئیدهاست زیرا ترپنوئیدها تقویت پوست، افزایش غلظت آنتی اکسیدانها در زخم­ها و بازیابی بافتهای ملتهب را از طریق افزایش جریان خون سبب می­شوند.  


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 مهر 1393برچسب:گز روغن و خواص آن, | 21:9 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

  Imperata cylindrical زلف شیطان   

اثر تانن­ها، ساپونین­ها و آلکالوئیدها

این گیاه در طب سنتی در درمان اسهال خونی و عفونت ادراری بکار می­رود، که ناشی از حضور تانن­هاست. در واقع داروهای حاوی تانن برای درمان عفونتهای ادراری و اختلالات روده­ایی مثل اسهال و اسهال خونی استفاده می­شود.

حضور آلکالوئیدها و ساپونین­ها در برگهای این گیاه دلیل استفاده از این گیاه در برای درمان فشار خون بالا است. یکی از استفاده­های قبیله­ایی I.cylindrica به عنوان ضد فشار خون بالا است.

علاوه بر این این گیاه خواص ضد التهابی نشان می­دهد که ناشی از حضور ساپونین­ها و فلاونوئیدهاست.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 مهر 1393برچسب:زلف شیطان و خواص دارویی, | 7:33 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 ختمی چینی Hibiscus rosa-sinensis

download (77).jpg

اثر فلاونوئیدها، ساپونین­ها، تانن­ها و ترپنوئیدها

گلها و برگهای گیاه شامل مقادیر قابل توجهی فلاونوئید است که با فعالیت­های آنتی اکسیدانی، تب بر، از بین برنده درد و مهار کننده اسپاسم مرتبط هستند. عصاره برگها در درمان تب استفاده می­شود و گل خواص تسکین دهنده دارد که برای گرفتگی­های مربوط به قاعدگی و استراحت اسپاسم و گرفتگی کلی استفاده می­شود. حضور فلاونوئیدها در برگهای گیاه دلیل استفاده از این گیاه برای درمان التهاب است.

این گیاه همچنین فشار خون و سطح کلسترول خون را کاهش می­دهد که این به دلیل حضور ساپونین­ها در این گیاه است. ساپونین­ها به کلسترول برای تشکیل کمپلکسهای نامحلول متصل شده و از طریق صفرا دفع می­شوند که این جذب کلسترول را ممانعت می­کند و به کاهش کلسترول سرم منتج می­شود. ساپونین­ها برای درمان کلسترول بالای خون مفید هستند که ممکن است از طریق مداخله در جذب روده­ایی کلسترول عمل کنند.

این گیاه همچنین به درمان زخم نیز کمک می­کند و این به دلیل حضور تانن­ها و ترپنوئیدهاست که نقش مهمی در ترویج بهبود زخم ایفا می­کنند. حضور ترپنوئیدها دلیل استفاده از این گیاه برای تسکین بافتهای تحریک شده و غشاهای مخاطی دستگاههای تنفسی است که سرفه و دیگر بیماریهای تنفسی را برطرف می­کند.

images (41).jpg

منبع:

Studies on phytochemical constituents of six Malaysian medicinal plants. Krishnaiah D.*, Devi T., Bono A. and Sarbatly R. Journal of Medicinal Plants Research Vol. 3(2), pp. 067-072, February, 2009

 

 

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:ختمی چینی, | 8:18 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد
.: Weblog Themes By VatanSkin :.