کمک به سیستم ایمنی

برخی تولیدات گیاهی که عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهند شامل سرخارگل، شیرین بیان، علف گربه (cat,s claw) و سیر هستند. گیاهان دارویی که غنی از فلاونوئیدها، ویتامین C یا کاروتنوئیدها هستند، عملکرد سیسیتم ایمنی را افزایش می دهند. گیاهان دارویی غنی از فلاونوئید دارای عملکرد ضد التهابی خفیفی نیز هستند.

سرخارگل

 

یک گیاه دارویی با تاریخچه مصرف طولانی است. در اوایل 1900 سرخارگل گیاه اصلی درمانهای ضد میکروبی بود. با توسعه داروهای سولفا (sulfa) استفاده از سرخارگل به سرعت کاهش یافت. اثرات مفید آن در درمان عفونت ها ناشی از توانایی آن برای عمل به عنوان یک عامل ضد التهابی است. این گیاه به عنوان یک ایمن کننده است می تواند لنفوسیت ها را گسترش، فاگوسیتوز را افزایش داده و موجب تولید اینترفرون شود. سرخارگل در تعدیل علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و درد گلو مفید است. به نظر می رسد این فعالیت ناشی از پلی ساکاریدهای خاص، فلاونوئیدها و ایزوبوتیلامیدها است.

ادامه دارد

منبع:

Am J Clin Nutr. Health-promoting properties of common herbs.1999;70(suppl):491S–9S. Printed in USA. 1999 American Society for Clinical Nutrition


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:گیاهان دارویی و کمک به سیستم ایمنی, | 19:44 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 مطالعات حیوانی

گلوکز خون

 مطالعات حیوانی نشان داد که

برگ درخت گردو (Walnut leaf)، گشنیز (Coriander)، انار (Pomegranate)، سیر (Garlic)، مرزه خوزستانی (Satureja khuzestanica)، توت سفید (Morus alba)، شنبلیله (Trigonella foenumgraecum)، زیتونOlive (Oleaeuropaea) ، گزنه (Urticadioica)، فلفل قرمز (FrutescensCapsicum)، بومادران (Achilleasantolina)، صبر زرد (Aloe vera)، مریم گلی (Salvia officinalis,)،شوید (Anathumgraveolens)، کلپوره (Teucriumpolium)، توت سیاه (Morusnigra)، ، برگ گیاه نوروزک (Salvia lenifoliabenth) و کنگر فرنگی (Cynarascolymus) گلوکز خون حیوانات دیابتی را بهبود می ­دهند.

لیپیدهای سرم

بهبود در لیپیدهای سرم توسط برخی از گیاهان دارویی شامل

مرزه خوزستانی(Saturejakhuzestanica)، فلفل قرمز(FrutescensCapsicum)، سیر(Garlic)، صبر زرد(Aloe vera)، شوید(Anathumgraveolens)، گردوی ایرانی (Persian walnut)، ترخون (Tarragon) و کنگرفرنگی (Cynarascolymus)  نشان داده شد.

در ایران گیاهان مختلفی وجود دارد که به طور غیر رسمی توسط بیماران دیابتی مصرف می­شوند. داده­های حاضر نشان دادکه برخی از این گیاهان شامل کلپوره (Teucriumpolium)، اسفرزه (Psyllium)، خار مریم (Silybummarianum)، هندوانه ابوجهل (Citrulluscolocynthus) و انار (Pomegranate) واقعا در کاهش گلوکز خون بیماران دیابتی موثرترند. مطالعات حیوانی همچنین نشان داد که برخی گیاهان طبیعی حتی از داروهای شیمیایی که اخیرا در حیوانات دیابتی استفاده شد، تاثیر بیشتری دارند. توجه ویژه به این ترکیبات طبیعی به نظر برای عوامل درمانی جدید ضروری است. برخی از این گیاهان اثر قابل توجهی در کاهش قند خون در حیوانات نشان دادند اما در انسان نه. برای مثال سیر، توت سیاه، گندی تلخه یا عدس الملک و گیاه نوروزک

بیشتر پزشکان بیمارانشان را به استفاده از گیاهان دارویی توصیه می­کنند اما در برخی نمونه­ها بیماران دیابتی آنرا بدون اطلاع پزشک مصرف می­کنند. این نوع معالجات گیاهی نادرست ممکن است به میانکنش­های دارویی و ناپایداری سطح گلوکز خون منجر شود. بنابراین پزشکان باید دانش کافی درباره داروهای گیاهی موثر در گلوکز خون داشته باشند و مصرف هر یک از گیاهان دارویی باید تحت نظارت پزشکان باشد. برخی از این گیاهان خواص ضد افزایش لیپید خون را داشتند و این کاهش در چربی­های سرم از نظر آماری معنی دار بود.

آزادسازی القای انسولین مکانیسمی از عمل برای برخی از گیاهان دارویی است شاملanisodonta Phelomis ، کلپوره Teucrium polium، زیتون Olea europaea، سیر Garlic و گزنه Urticadioica

بعلاوه تراکم جزایر در بافت پانکراس، درصد سلولهای بتا و اندازه جزایر به طور معنی داری در موشهای تیمار شده با برگ درخت گردو و سیر افزایش داشت. پیشنهاد شده است که تولید رادیکالهای آزاد و استرس اکسیداتیو وقایع مرکزی برای بهبود عوارض دیابت هستند. بیشتر گیاهان دارویی تست شده (برای مثالanisodentaAchilleasantolina, Phelomis  و Ginger) اثرات آنتی اکسیدانی نشان دادند.

نتیجه:

در 12 مطالعه انسانی تیمار با گیاهان زیر سبب کاهش قابل توجهی در گلوکز خون شد این گیاهان شامل

 هندوانه ابوجهل (Citrulluscolocynthus) ،خارمریم (Silybummarianum)، اسفرزه (Psyllium)،کلپوره (Teucrium podium)،انار (Pomegranute) بودند.

سی و یک مطالعه حیوانی نشان دادند که گیاهان زیر به طور قابل توجهی در کاهش قند خون موثر هستند:

برگ درخت گردو (Walnut leaf)، گشنیز (Coriander)، انار (Pomegranate)، سیر (Garlic)، مرزه خوزستانی (Saturejakhuzestanica)، Phelomisanisodonta، توت سفید (Morus alba)، شنبلیله (Trigonellafoenumgraecum)، زیتون (Olive (Oleaeuropaea ، گزنه (Urticadioica)، فلفل قرمز (FrutescensCapsicum)، بومادران (Achilleasantolina)، صبر زرد (Aloe vera)، مریم گلی (Salvia officinalis,)، شوید (Anathumgraveolens)، کلپوره (Teucriumpolium)، ، توت سیاه (Morusnigra)، ، برگ گیاه نوروزک (Salvia lenifoliabenth) و کنگر فرنگی (Cynarascolymus) گلوکز خون حیوانات دیابتی را بهبود می ­دهند. 

منبع:

 

A systematic review of Iranian medicinal plants useful in diabetes mellitus. Shirin Hasani-Ranjbar & etall. Clinical research. Arch Med Sci3, September / 2008


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 27 مهر 1393برچسب: گیاهان دارویی ایرانی مفید در دیابت ملیتوس 2, | 8:11 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

  گیاهان دارویی ایرانی مفید در دیابت ملیتوس

برای زمان خیلی طولانی گیاهان نقش مهمی در درمان بسیاری از بیماری ها بویژه در کشور های شرقی ایفا می­کردند.استفاده از گیاهان برای درمان دیابت در بین مردم ایران نیز رایج شده بود. این ترکیبات طبیعی توسط فروشندگان گیاهان دارویی سنتی برای درمان دیابت در بخش های مختلف ایران استفاده می­شد.گزارشات کافی درمورد اثرات مثبت دارو های گیاهی در درمان دیابت وجود دارد.تولیدات گیاهی دردسترس توضیح واضحی ازمحتوا یا اطلاعات طبی مرتبط روی اتیکت­های بسته بندی ندارند و آنها تائید شده و مورد اطمینان نیستند.

به دلایل مختلف در سالهای اخیر محبوبیت دارو های گیاهی افزایش یافته است. ارزیابی هدایت شده در استرالیا و امریکا نشان داد به ترتیب تقریبا 48.5 و35 درصد از مخاطبین حداقل از یکی از اشکال درمان های شامل داروی گیاهی را استفاده می کردند.WHO  همچنین ارزیابی گیاهان موثر برای شرایطی مثل دیابت برای اینکه داروهای مدرن مطمئن و کمی وجود دارد را پیشنهاد کرده است که این به افزایش درخواست تولیدات گیاهی  با عملکرد ضد دیابتی و اثرات جانبی کمتر، منجر می­شود. در زمان حاضر برخی از تولیدات گیاهی توسط بیماران دیابتی در ایران استفاده  شده ­اند بویژه در بین بیمارانی که به طور نا موفق درمان شده بودند.

مطالعات انسانی انجام شده:

گلوکز خون

مطالعات انسانی کاهش قابل توجهی را در گلوکز خون بعد از تیمار با هندوانه ابوجهل (Citrullus colocynthus)، خارمریم (Silybum marianum)، اسفرزه (Psyllium)، کلپوره (Teucrium podium)، انار (Pomegranute) نشان داد. (Securigera securidaca) (1500میلی گرم در روز) دربهبود قند خون در بیماران دیابتی تیپ دو مفید نبود. (Salvia lerifolia) و توت سیاه (Morus nigra) اثر کاهش قند خون نداشتند اما بیماری عصبی و پرخوری طی مدت استفاده از عصاره ها بهتر شد.

لیپیدهای سرم

نتیجه دیگر در دیابتی­ ها کاهش در لیپیدهای سرم بود. در یک آزمایش بالینی قرص­های سیر (Garlic) به طور معنی داری سطوح کلسترول کل و LDL را در بیماران دیابتی با قند خون بالا کاهش دادند. بهبود در چربی توسط گیاهان دارویی دیگر شامل خار مریم (Silybum marianum)، اسفرزه (Psylium)، کلپوره (Teucrium polium) و انار (Pomegrantate) نشان داده شد. 

ادامه دارد

منبع:

A systematic review of Iranian medicinal plants useful in diabetes mellitus. Shirin Hasani-Ranjbar & etall. Clinical research. Arch Med Sci3, September / 2008


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 26 مهر 1393برچسب: گیاهان دارویی ایرانی مفید در دیابت ملیتوس 1, | 16:18 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

  

Boerhaavia diffusa

Nictaginaceae

یک گیاه خزنده کوچک دو ساله است که به طور گسترده در سرتاسر هند توزیع شده است. عصاره آبی برگ گیاه برای اثرات ضد دیابتی اش در موشهای صحرایی دیابتی مطالعه شده است. فعالیت ضد دیابتی عصاره کلروفرم برگهای گیاه روی درمان موشهای صحرایی دیابتی مدل، آشکار کرد که گیاه دارای فعالیت ضد دیابتی است. گیاه اساسا از طریق کاهش سطح گلوکز خون و افزایش حساسیت به انسولین عمل می کند.

Bridelia ndellensis

Euphorbiaceae

یک گیاه دارویی استفاده شده در کامرون بر علیه دیابت است. عصاره آبی و متانولی برگ گونه اللی B.ferruginea به عنوان یک عامل کاهنده قند در موشهای دیابتی ثابت شده است. مطالعه اثر کاهندگی گلوکز عصاره ­ی اتانولی و قسمتهای پوست ساقه­ ی B.ndellensis در موشهای صحرایی دیابتی نوع یک و دو انجام شد و کاهش معنی داری در سطح گلوکز خون مشاهده شد. عصاره از طریق تحریک سلولهای جزایر عمل می کند و به سلولهای بتای عملکردی برای عملش نیاز دارد.

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:گیاهان مفید در دیابت, | 10:37 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

  

Anacardium occidentale  درخت کاشو

Anacardiaceae     تیره سماق

گیاهی بومی برزیل است. به عنوان گیاه دارویی در کشور افریقا اساسا در کامرون برای درمان مرض قند استفاده می­شود. نقش محافظتی و کاهندگی  قند خون توسط این گیاه  گزارش شده است. برگهای این گیاه عملکرد القای دیابت و تغییرات بافتی در کلیه­ها را کاهش می­دهد. در مطالعه امراض بافتی نشان داده شده است که این گیاه به طور معنی داری تجمع موکوپلی ساکاریدها را در کلیه های حیوان دیابتی کاهش می­دهد.

Annona squamosal   سفر جل هندی

Annonaceae  تیره آنوناسه

معمولا سیب شیرین در انگلیس و sharifa در هند نامیده میشود. این گیاه در سراسر هند کشت می شود. جزء فعال دارویی در دانه­ ها، برگها و بخش­های هوایی گیاه وجود دارد. تحقیقات نشان داد که گیاه دارای فعالیت کاهنده قند خون و ضد دیابت است که از طریق افزایش سطح انسولین از جزایر پانکراس، افزایش مصرف گلوکز در ماهیچه­ و ممانعت خروج گلوکز از کبد عمل می­کند.

عصاره بدست آمده از این گیاه در حفظ سلامت سطوح قند و چربی خون مفید است.

Annona muricata  ساپادیل

Annonaceae  تیره آنوناسه

معمولا درخت سابادیل نامیده می ­شود. یک درخت کوچک همیشه سبز است که تا ارتفاع 5 الی 6 متر رشد می­کند. این گیاه بومی بیشتر مناطق نیمه گرمسیری در شمال و جنوب امریکاست.

عصاره برگهای A.muricata نقش مهمی در کاهش استرس اکسیداتیو روی سلولهای بتای پانکراس  موشهای صحرایی دیابتی ایفا می کند. 

ادامه دارد


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:گیاهان مفید در دیابت, | 8:4 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 این حقیقتی است که دیابت نمی ­تواند درمان شود و تا به حال گزارش نشده است که کسی به طور کامل از این بیماری بهبود یافته باشد. شیوع سریع این بیماری یک تهدید جدی برای سلامتی انسانهاست. بنابراین طی سال های گذشته برخی داروهای بیواکتیو جدید از گیاهان تولید شده­ است که فعالیت ضد دیابتی نشان داده ­اند که درجه تاثیر گذاری آنها از عوامل خوراکی کاهنده قند خون که در درمان بالینی استفاده می­شود، بیشتر است. گیاهان دارویی مؤثر بر کاهش قند خون ممکن است پیشرفت عوارض دیابت را به تاخیر انداخته و ناهنجاری­های متابولیکی را اصلاح کنند. بنابراین در سالهای اخیر توجه زیادی به شناسایی گیاهان با خاصیت ضد دیابتی شده است که برای مصرف انسان استفاده شده است.

بیماری دیابت یک گروه از اختلالات متابولیکی با ظهور افزایش قند خون است. افزایش قند خون سبب صدمه به چشمها، کلیه ­ها، اعصاب، قلب و رگهای خونی می ­شود. این بیماری ممکن است به علت نقص موروثی یا اکتسابی در تولید انسولین توسط پانکراس یا توسط اثر نکردن انسولین تولید شده، باشد. پیش بینی شده است که یکی از عوامل مرگ در 25 سال آینده بیماری دیابت می ­باشد. مدیریت دیابت یک مسئله جهانی است و درمان موفقی تاکنون برای آن کشف نشده است. داروهای سنتزی زیادی برای ابن بیماری وجود دارد اما به علت اثرات جانبی و نامطلوب آنها استفاده از درمان ­های گیاهی و داروهای طبیعی یک نیاز است. اثرات ضد افزایش قند خون گیاهان به توانایی آنها برای ترمیم عملکرد بافتهای پانکراس نسبت داده شده است که توسط افزایش در انسولین خروجی یا ممانعت جذب روده­ ایی گلوکز و یا تسهیل متابولیت­ها در فرآیندهای وابسته به انسولین انجام می ­شود. بیش از 400 گونه گیاهی دارای عملکرد کاهش قند خون هستند. بیشتر گیاهان شامل گلیکوزیدها، آلکالوئیدها، ترپنوئیدها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و غیره هستند که علت اثر ضد دیابتی آنهاست. 

در ادامه برخی از گیاهانی که دارای خواص ضد دیابت هستند معرفی خواهند شد.

منبع: 

NEELESH MALVIYA et al. ANTIDIABETIC POTENTIAL OF MEDICINAL PLANTS. Acta Poloniae Pharmaceutica ñ Drug Research, Vol. 67 No. 2 pp. 113ñ118, 2010


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 23 مهر 1393برچسب:دیابت و گیاهان, | 11:12 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد
.: Weblog Themes By VatanSkin :.