زرشك   Barberry 

نام علمی    Berberis

خانواده Berberidaceae

زرشك درختچه اي است داراي ساقه اي خاردار كه ارتفاع آن تا 4 متر نيز ميرسد. چوب اين درخت قهو ه اي، قرمز و يا زردرنگ مي باشد. برگهاي آن بيضي شكل با دندانه هاي اره اي و گلهاي آن خوشه اي و زردرنگ است. شاخه هاي زرشك تيغ زيادي دارد. ميوه زرشك قرمز رنگ، گوشتي،  بيضوي شكل و داراي طعمي ترش است. قسمت مورد استفاده اين گياه ريشه، پوست ریشه و ساقه ، برگ، گل و ميوه آن است .

 

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 7 آذر 1393برچسب:زرشک, | 9:41 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 آنغوزه ‌Ferula assa- foetida

گياهي است علفي و بزرگ كه داراي ريشه‌ راست، گوشتدار و نسبتا ضخيم و ساقه‌اي قوي، خشن، فيبري و با ظاهري مشخص از خانواده چتریان كه در پنج سال اول منحصراً داراي تعدادی برگ واقع بر روي سطح زمين مي‌گردد. به تدريج از بين برگ‌هاي آن (كه معمولاً ظاهري غبارآلود دارند)، ساقه‌اي راست،‌ تقريباً استوانه‌اي و گوشتدار خارج مي‌شود كه ارتفاع ي متجاوز از 2 تا 5/2 متر پيدا نموده، در انتها به مجموعه‌اي از گل‌هاي زردرنگ و مجتمع به صورت گل‌آذين چتر مركب ختم مي‌شود این گیاه منوکارپیک است یعنی در طول عمر خود یکبار به گل و بذر می نشیند به عبارتی در آخرین سال عمر خود گل و بذر داده و بعد از بین میرود.

خواص: آنغوزه قاعده آور، دافع كرم و ضد تشنج مي‌باشد. همچنين در موارد زير نيز از آن استفاده درماني به عمل مي‌آيد: بيماري‌هاي دستگاه تنفسي (با منشاء عصبي) - اسپاسم دستگاه هاضمه و حنجره - آسم - يبوست (به خصوص در افراد مسن) 

دی سولفیدهایی که در صمغ این گیاه است در بدن انسان باز شده و با پروتئین ها پیوند دی سولفیدی جدید ایجاد می کند که این مکانیسم سبب ایجاد تغییر در میزان فعالیت آنزیم ها و گیرنده ها می شود، وجود چنین اثری در گیاه آنغوزه می تواند دلیل طیف وسیع درمانی در این گیاه را توجیه کند.

محل رويش: در 65 كيلومتري جهرم – كرمان – خراسان - بلوچستان


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 7 آذر 1393برچسب:آنغوزه, | 9:13 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 یکی از انواع سردردها، سردرد میگرنی و کلاهخودی است در این حالت سردرد از نوع میگرن‌ که درد از شقیقه سر آغاز می شود بهتر است برای درمان آن مقداری عسل را با یک لیوان آب جوش مخلوط و کمی آب لیموترش در آن ریخته، یکبار صبح و یک بار شب قبل از خواب میل شود.

اگر سردرد ناشی از کم خونی باشد همان عسل را با آب جوش شربت کرده و بدون آب لیمو ترش مصرف شود.

نوع دیگر سردرد سینوزیتی است و افرادی که دچار سردرد ناشی از سینوزیت شده‌اند و درد آن برایشان مشکل‌ساز شده از سیستم تخلیه بخور و مخلوطی از روغن بنفشه یا بنفشه بادام هر شب قبل از خواب استفاده کنند.

نوشیدن رقیق چای باعث کاهش سردرد در مدتی که دچار درد شده‌اند، می شود و کم‌کم باید مقدار مصرف چای را کم کنند تا در زمانی که چای نمی‌نوشند دچار سردرد نشوند.

همچنین یکی دیگر از دلایل سردرد افت قندخون است که به همین دلیل افرادی که مستعد این حالت هستند در مصرف وعده های غذایی خود دقت کنند.


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 6 آذر 1393برچسب:سردردها, | 21:35 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 محققان اصفهانی نخستین بار موفق به تولید و کشت رقم جدید مرزه سازگار با تنش های خشکی و سرمازدگی شدند.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد مرکزی خبر، مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان گفت: باتحقیقات و آزمایش برروی 2 گونه مرزه خوزستانی و بختیاری وسهندی دراین مرکز پس از چهار سال کارشناسان موفق به تولید مرزه ای جدید سازگار با گرماو سرمای شدید شدند. دکتر شهابی بابیان اینکه طرح تولید رقم جدید مرزه در کرت های آزمایشی به مساحت 15 تا 20 مترمربع در ایستگاه تحقیقاتی یزد آباد در دستگرد اصفهان اجرا شد .وی افزود:این طرح با هزینه 100 میلیون ریال وبااستفاده از تکثیر بذر ارقام خوزستانی ،سهندی و بختیاری فراهم شده است اجرا شده است. آقای دوازه امامی مجری این طرح تحقیقاتی با تاکید بر اینکه گونه های خوزستانی و بختیاری مرزه دارویی هستند گفت:این نوع مرزه ها خاصیت آنتی اکسیدان، میکروب کش و دارویی دارند. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان گفت : این گیاه سازگار باشرایط اقلیمی استان اصفهان به صورت دائم قابل کشت و محصولش برای توسعه فضای سبز هم کاربرد دارد.


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 6 آذر 1393برچسب:تولید و کشت رقم جدید مرزه سازگار با تنش های خشکی و سرما, | 21:22 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 نام علمي : Satureia hortensis 

نام عمومي : Savory 

نام انگليسي : Garden savory , Savory 

نام خانواده : Labiatae ( خانواده نعنا ) 

گياه شناسي : 

مرزه گياهي است علفي، يک ساله و داراي ساقه هاي منشعب به طول تا 30 سانتي متر، رنگ گياه سبز کدر مي باشد که با همين مشخصه با ديگر گونه ها متفاوت است. ساقه مرزه داراي گره هايي است که از همين گره ها ساقه هاي ديگر منشعب مي شوند و اين ساقه ها نيزبه نوبه ي خود داراي انشعاباتي جديد مي گردند، به همين دليل بوته گياه به صورت پرشاخه و پرپشت به نظر مي رسد.  برگهای آن نرم و متقابل و تقریبا بدون دمبرگ، باریک و نوک تیز، پوشیده از کرک و دارای تارهای غدهای فراوان اسانسدار است که مات و کدر به نظر مي رسند. برگ هاي مرزه همچنين داراي يک رگبرگ و غده هاي حاوي اسانس است. گل هاي آن نيز کوچک و به رنگ سفيد، سفيد مايل به گلي يا گلي رنگ است که در فصل تابستان ظاهر مي شوند. اين گل ها به صورت ضخيم و در طول ساقه قرار گرفته اند. مرزه به دو صورت خودرو و کشت شده وجود دارد. انتشار آن در اروپا به ويژه فرانسه، سيبري، جنوب و غرب آسيا و از جمله ايران است . محل رويش مرزه در ايران شامل شمال غرب، تبريز، خوي، ارسباران و قسمت هاي مختلفي از خراسان است . پرورش اين گياه به عنوان سبزي خوراکي بوده و استفاده خشک آن در ادويه جات در نقاط مختلف ايران رايج است 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 21 آبان 1393برچسب:مرزه, | 16:51 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 پرورش گیاه رزماری در بیشتر نواحی ایران معمول می باشد.  در دنیا پرورش دهندگان عمده گیاه رزماری، کشورهای شمال آفریقا خصوصاً مراکش و تونس و کشورهای جنوب اروپا خصوصاً اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، یوگسلاوی و آمریکا می باشند.

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 16 آبان 1393برچسب:رزماری, | 10:13 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد
.: Weblog Themes By VatanSkin :.